Δε θα μπορούσα να είμαι πιο χαρούμενη και περήφανη για μια από τις πιο Genius συνεντεύξεις μας, αφού ο Ρένος Χαραλαμπίδης είναι μια από τις πιο γοητευτικές παρουσίες στον χώρο του θεάματος, ένας από τους πιο καλλιεργημένους ανθρώπους του χώρου, ένας ταλαντούχος δημιουργός και ηθοποιός, μια προσωπικότητα πολύπλευρη, με μια φωνή που αξίζει να ακούγεται μέσα από το βάθος της και την ηρεμία της και ένα πρότυπο που θα έκανε πολύ καλό στα παιδιά να έχουν, να ακούν, να παρακολουθούν και να θαυμάζουν! Φέτος θα είναι τυχεροί όσοι τον δουν στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών, ο Πέτρος και ο Λύκος, να καθηλώνει και να ταξιδεύει μικρούς και μεγάλους, σε μια περιοδεία που ξεκινάει αύριο από το θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη και θα παρουσιαστεί όλο το καλοκαίρι σε πολλές περιοχές της Ελλάδας!
Γράφει η Τζίνα Γαβαλά
- Κύριε Χαραλαμπίδη, πόσο εύκολη ήταν η επιλογή της πρότασης στην οποία θα λέγατε 'ναι', μετά από αυτήν την τόσο τρανταχτή απουσία των παραστάσεων στην χώρα μας; Είχατε δημιουργικό άγχος να πάρετε την σωστή απόφαση;
Μετά από μία τόσο μεγάλη παύση το σωστό είναι να πάρεις τα πράγματα από την αρχή. Και αν τα παιδιά είναι η αρχή,θεωρώ ότι το παιδικό θέατρο είναι μία προσωπική εκκίνηση για τη νέα εποχή που ανέτειλε μετά την πανδημία. Ίσως να θέλω και εγώ να δω το καλλιτεχνικό μου εαυτό να δοκιμάζεται σε κάτι που πραγματικά τον φέρνει σε δύσκολη θέση αν δεν τα καταφέρει. Και αυτό είναι η μαγεία της παιδικής ψυχής. Το δημιουργικό άγχος είναι το απαραίτητο υλικό για να ξυπνήσει η υπευθυνότητα στη ρευστή ψυχή του καλλιτέχνη. Πάντα είναι καλοδεχούμενο.
- Ποια είναι τόσο η συναισθηματική, όσο και η επαγγελματική σας σχέση με τα παιδικά έργα;
Οι πρώτες αναμνήσεις από το θέατρο είναι από μία παιδική παράσταση του Ποταμίτη. Μοιραία η συναισθηματική εμπλοκή με το παιδικό θέατρο είναι κυτταρική. Επαγγελματικά έχω να καταθέσω αρκετές παραστάσεις για παιδιά με καλλιτεχνική αλλά και εμπορική επιτυχία. Η ΨΑΡΟΣΟΥΠΑ στο θέατρο Ακροπόλ πριν μερικά χρόνια είναι μία απ’ αυτές.
- Τι διαφορετικό έχουν τα παιδικά έργα;
Τα παιδικά έργα είναι σαν ένα κρεμμύδι που έχει ξεφλουδιστεί καλά και μένει μόνο ο πυρήνας του. Ο ηθοποιός δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από έναν συγγραφέα που χτίζει κρυψώνες μέσα από το λόγο και πολύπλοκες καταστάσεις. Εξάλλου πως να κρυφτείς από τα παιδιά; Το παιδί που ακόμα κουβαλάς μέσα σου και ανεβαίνει κι αυτό μαζί στη σκηνή δεν στο επιτρέπει.
- Είστε, εκτός από ένας πολύ καταξιωμένος ηθοποιός, ένας άνθρωπος που δημιουργεί από πολύ μικρός. Ταινίες, ντοκιμαντέρ, περιεχόμενο που απαιτεί μεγάλη έρευνα και κατάρτιση στον κλάδο σας. Για να μην ρωτήσουμε το τετριμμένο, αν κάτι από όλα αυτά αγαπάτε περισσότερο, υπάρχει κάτι από όλα αυτά που δεν θα σταματήσετε ποτέ να κάνετε;
Η ερώτησή σας ομολογώ ότι είναι πρωτότυπη. Δεν έχω σκεφτεί αν υπάρχει κάτι απ’ όλα αυτά που κάνω που θα σταματήσω να κάνω. Εξάλλου θεωρώ ότι δεν τα κάνω. Είναι κομμάτι της ύπαρξης μου μέσα σ’αυτό τον κόσμο. Όπως ανασαίνω έτσι και παράγω. Αν όμως πρέπει να γίνω πιο ξεκάθαρος αυτό που ποτέ δεν θα σταματήσω να κάνω είναι να αφηγούμαι ιστορίες. Είτε μέσα από το σινεμά, το θέατρο και οποιοδήποτε άλλο μέσο. Το ξεκινήσανε οι άνθρωποι γύρω από μια φωτιά σε μια σπηλια πριν χιλιετηρίδες. Είναι βαθιά χαραγμένο μέσα μας και θα μας ακολουθεί σαν την Καβαφική πόλη.
- Έχετε πει ότι κάποιες από τις δουλειές σας δεν είχαν την σφραγίδα της ποιότητας αλλά της δεξιοτεχνίας. Τι θα πει ποιότητα και έτσι μπορεί να λέτε πως κάτι από αυτά που δημιουργείτε δεν εντάσσεται στο πλαίσιο της;
Αλήθεια έχω κάνει αυτή τη δήλωση. Την παίρνω πίσω. Καθώς εξελίσσεται ο νέος αιώνας η έννοια της ποιότητας μπερδεύεται όλο και περισσότερο. Πρέπει να το ξανά σκεφτώ και να αναθεωρήσω. Να σημειώσω όμως ότι η δεξιοτεχνία που συνδέεται με τον κόπο, την αφιέρωση, και την σπουδή είναι από τις πιο σημαντικές επενδύσεις μου στο ταξίδι στον καλλιτεχνικό χώρο.
- Επειδή είμαστε ένα SIte που απευθύνεται σε πολλές μαμάδες και παιδιά, τι θα λέγατε στα παιδιά που μεγαλώνουν με απογοητεύσεις, όταν μια τους απόπειρα αποτυγχάνει, δεδομένου ότι υπήρξε και μια δική σας προσπάθεια, η ταινία 'τα φθηνά τσιγάρα' που για χρόνια θεωρούνταν αποτυχημένη και μετά απο χρόνια δικαιώθηκε;
Στη ζωή μου προχώραγα από τη μία αποτυχία στην άλλη χωρίς να χάνω τον ενθουσιασμό μου. Ακριβώς το ίδιο έχει συμβεί σε όλους όσους στη ζωή τους κατάφεραν τους στόχους τους. Όλοι θα περάσουμε από τον ίδιο δρόμο. Όλοι έχουμε πολλά ραντεβού με την αποτυχία και ελάχιστα με την επιτυχία.Όλοι πρέπει να έχουμε συνείδηση ότι οι αποτυχίες μας είναι απαραίτητο κομμάτι του ταξιδιού. Πίσω από την τελική επιτυχία κρύβεται η εμπειρία που μου έδωσαν οι αποτυχίες. Κάθε φορά που αποτύγχανα έκανα μέσα μου σιωπή για να ακούσω τα τρυφερά λόγια της σοφίας.
- Στις μαμάδες που πιέζουν τα παιδιά τους να πετύχουν ή να κάνουν κάτι που τους αποφέρει χρήματα και δόξα, τι θα έλεγε ένας ηθοποιός που έχει δηλώσει πως προτιμάει να παίζει σε άδειο θέατρο, γιατί έτσι συγκεντρώνεται στον ρόλο του;
Το ξέρω ότι θα ακουστεί παράξενο αλλά στη δική μου περίπτωση αν θεωρήσουμε ότι απόκτησα χρήμα και δόξα, το οφείλω σε εκείνες τις παραστάσεις με το ελάχιστο κοινό. Τότε ήταν που κατάφερα να βρω τον εσωτερικό μου κώδικα, την υποκριτική που μου πάει, τον τρόπο της επικοινωνίας με το κοινό, την καλλιτεχνική αυτογνωσία, την επώδυνη εμπειρία, το θάρρος της έκθεσης που τελικά με οδήγησαν και στην φήμη αλλά και στα έσοδα. Όλη την τεχνική μου, όλα τα κόλπα μου, όλη την μαστοριά μου, την έχτισα παίζοντας για λίγους. Ακόμα και σήμερα παίζοντας σε ένα άδειο θέατρο -δόξα τον θεό σπάνια πλέον-νιώθω ότι έχω την ευκαιρία να χαθώ μέσα στον ρόλο, χωρίς να έχω απώλειες στην αυτοσυγκέντρωση έστω και απο την ανάσα ενός μεγάλου πλήθους. Να σας πω ότι πάνω στην σκηνή η ακοή μου οξύνεται υπερβολικά όπως και όλες μου οι αισθήσεις. Μπορώ να πάω παρακάτω τα εκφραστικά μου μέσα με τολμηρές δοκιμές μπροστά σε ένα μικρό αλλά μυημένο κοινό. Σε αυτούς χρωστάω την καλλιτεχνική μου εξέλιξη. Υπάρχουν στιγμές που θα ήθελα να τους ευχαριστήσω προσωπικά έναν έναν. Εν κατακλείδι ένα γεμάτο θέατρο δεν έχει να με μάθει πολλά. Ασφαλώς βέβαια δεν θέλω να συμβαίνει τακτικά και το κοινό με έχει τιμήσει τις περισσότερες φορές. Ίσως βέβαια να μιλάω εκ του ασφαλούς. Ίσως.
Όσο για τις μητέρες έχω να πω κάτι που ίσως προκαλέσει μία αμηχανία.
Κάθε παιδί έχει ένα πεπρωμένο. Η μητέρα έχει το δύσκολο ρόλο να αντιληφθεί ποιο είναι το πεπρωμένο του παιδιού της. Μπορεί να μη συμφωνεί με αυτό το πεπρωμένο. Οφείλει όμως να το δεχτεί. Αυτός είναι ο νόμος της φύσης. Δεν είναι πρωτότυπο αυτό που θα πω αλλά το χρήμα και η δόξα σπανιότατα έδωσαν την γαλήνη στην ανθρώπινη ψυχή. Την γαλήνη την φέρνει το να είσαι σε απόλυτη συμφωνία με τον εαυτό σου και με το προσωπικό όραμα. Και τότε ως διά μαγείας θα έρθει και το χρήμα και η δόξα, ακόμα και μέσα απο την σκληρή σιωπή της απουσίας του μεγάλου κοινού, για να επανέλθουμε στην περίπτωση μου.
- Τώρα, σε ότι αφορά το έργο ΄Ο Πέτρος και ο Λύκος’, τι να περιμένει να δει ο θεατής;
Ένα τόσο κλασσικό έργο που έχει παρουσιαστεί παγκόσμια σε πολλές εκδοχές, έχει ταυτιστεί με μεγάλους ηθοποιούς αλλά παρόλαυτα δεν εχει εξαντληθεί. Είναι ένα μουσικό παραμύθι, εμπλουτισμένο με χορό, εξαιρετικούς μουσικούς και αφήγηση απο τον κόσμο των σκιών. Ο θεατής ας έρθει διαθέσιμος να παρασυρθεί από μία μουσική μεγαλοφυία όπως ο Προκόφιεφ αλλά και απο την γοητεία ενός αρχετυπικού παραμυθιού που όλοι το ξέρουμε αλλά θέλουμε να το ακούμε ξανά και ξανά. Και αυτό γιατί το θέμα του θάρρους είναι κάτι που ο άνθρωπος το διαπραγματεύεται από την παιδική ηλικία μέχρι τα βαθιά γεράματα.
- Τι θα κερδίσει το παιδί που θα σας παρακολουθήσει; Τι έμπνευση θα πάρει;
Φιλοδοξώ το παιδί που θα δει την παράσταση να κρατήσει ασυνείδητα μερικές εικόνες, μερικούς ήχους, έστω και κάποιος απροσδιόριστες αναμνήσεις που στη ζωή του θα επανέρχονται σαν ένα τρυφερό καταφύγιο. Το μήνυμα μας είναι ξεκάθαρο ότι στη ζωή ναι μεν δεν πρέπει να φοβόμαστε αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε απροετοίμαστοι. Πρέπει να έχουμε θάρρος αλλά και ένα σχέδιο που θα τα πραγματοποιήσουμε με πειθαρχία. Και τότε δεν κινδυνεύουμε από κανένα λύκο. Και όλα αυτά μέσα από την μαγεία των μουσικών οργάνων που συναντάμε κυρίως στην κλασική μουσική. Κάθε όργανο και ένας ρόλος.
- Είναι μια παραγωγη που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θεωρείτε ότι στην χώρα μας γίνονται σημαντικές προσπάθειες στον πολιτισμό ή υπάρχει ακόμα δρόμος;
Η Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις πόλεις της Ευρώπης και γενικά του κόσμου σε σχέση με τα καλλιτεχνικά θεάματα. Έφτασε πια η εποχή που δεν πρέπει να έχουμε κανένα κόμπλεξ κατωτερότητας τουλάχιστον για τις προσπάθειες μας στον πολιτισμό. Έχουμε τα πάνω μας έχουμε και τα κάτω μας αλλά στην σούμα το πρόσημο είναι θετικό.
Πρόγραμμα περιοδείας
ΙΟΥΝΙΟΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 16 ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ - ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 23 ΝΙΚΑΙΑ - ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ
ΠΕΜΠΤΗ 24 ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ Δ. ΚΙΝΤΗΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 28 ΓΕΡΑΚΑΣ - ΣΙΝΕ ΓΕΡΑΚΑΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 30 ΠΑΠΑΓΟΥ - ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ-ΧΟΛΑΡΓΟΥ
ΙΟΥΛΙΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 2 ΕΛΛΗΝΙΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ
ΔΕΥΤΕΡΑ 5 ΡΕΜΑΤΙΑ ΕΥΡΙΠΙΔΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ
ΠΕΜΠΤΗ 8 ΛΑΡΙΣΑ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΞΑΝΘΗ - ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΣΑΒΒΑΤΟ 10 ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ - ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΤΙΝΑΛΜΑΖΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ 11 ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ - ΘΕΡΙΝΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 12 ΚΑΒΑΛΑ - ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ- ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΕΞ
ΤΕΤΑΡΤΗ 21 ΛΑΥΡΙΟ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ "ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ"
ΔΕΥΤΕΡΑ 26 ΣΑΡΩΝΙΔΑ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ ΤΡΙΑΝΟΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΚΑΒΑΣΙΛΑ - ΑΝΟΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΒΑΣΙΛΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 29 ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ - ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Ν. ΜΑΚΡΗΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 31 ΡΟΔΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ 1 ΡΟΔΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
ΔΕΥΤΕΡΑ 2 ΚΙΑΤΟ
ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΧΙΟΣ - ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΜΗΝΑ
ΠΕΜΠΤΗ 5 ΜΥΤΙΛΗΝΗ - ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ
ΔΕΥΤΕΡΑ 9 ΡΕΘΥΜΝΟ - ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΙΛΗ ΦΟΡΤΕΤΖΑ
ΤΡΙΤΗ 10 ΧΑΝΙΑ - ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΤΕΤΑΡΤΗ 11 ΗΡΑΚΛΕΙΟ - ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν.ΚΑΖΑΤΖΑΚΗΣ
ΠΕΜΠΤΗ 12 ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13 ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ - ΠΛΑΖ ΕΟΤ
ΣΑΒΒΑΤΟ 14 ΣΗΤΕΙΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΣΙΒΗΡΗ - ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΙΒΗΡΗΣ
ΤΡΙΤΗ 17 ΜΟΥΔΑΝΙΑ - ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Ν.ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 18 ΒΟΛΟΣ – ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Ν.ΙΩΝΙΑΣ ΒΟΛΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 20 ΚΑΤΕΡΙΝΗ – ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΡΚΟΥ